torturesru
Saldējums ir ļoti sena delikatese. Populārākā deserta izgudrošanas vēsture sniedzas senāko Āzijas civilizāciju - Ķīnas un Mezopotāmijas - laikā. Saldējumu apbrīnoja Aleksandrs Lielais, Napoleons un Džordžs Vašingtons, un vairāki cilvēki to uzreiz patentēja.

saldējums

Tiek uzskatīts, ka saldējuma vēsture aizsākās vairāk nekā 5000 gadu.

Vēl 3000. gadā pirms mūsu ēras bagātās Ķīnas mājās galdā tika pasniegti deserti, kas neskaidri atgādināja saldējumu - bagātīgie ķīnieši mielojās ar sniegu un ledu, sajaucot ar apelsīnu šķēlītēm, citroniem un granātābolu sēklām. Ķīnas imperators Tanggu pat nāca klajā ar savu recepti ledus un piena maisījumu pagatavošanai. Receptes un uzglabāšanas metodes tika turētas slepenībā, un tās tika klasificētas tikai 11. gadsimtā pirms mūsu ēras grāmatā "Ši-karalis" - seno dziesmu kanoniskajā kolekcijā.

Vēl viens senais avots, kurā aprakstīta atdzesētu sulu izmantošana ražas novākšanas laikā, ir Izraēla ķēniņa Salamana vēstules. Senie arābi arī pieņēma tradīciju lietot saldējumu. Un arī atdzesētus vīnus, sulas un piena produktus lietoja senie grieķi, un pēc tiem arī citas civilizācijas. Slavenais senais ārsts Hipokrāts arī ieteica saldējumu veselības veicināšanai.

Senatnes lielākais militārais vadītājs Aleksandrs Lielais Indijas un Persijas kampaņu laikā tika cienāts ar saldējumu. Viņa laikā viņiem radās ideja sasaldēt ogas sniegā. Vergi tika nosūtīti uz kalniem sniega dēļ, un, lai tas nekustu, viņi organizēja īpašas stafetes. Starp citu, tieši viņa karavīri nāca klajā ar ideju ūdenim ar augļiem pievienot vīnu, medu un pienu.

Sniegs un ledus kopš senās Romas ir izmantoti augļu dzērienu pagatavošanai. Savā grāmatā "Par kulinārijas mākslu" slavenais itāļu kulinārijas eksperts Apicius vispirms dalījās pieredzē par bezalkoholisko dzērienu izgatavošanu.

Aukstie deserti pārtrauca maltītes imperatora Nerona galmā, kurš pavēlēja viņam atvest kalnu ledu un sajaukt ar augļu piedevām. Viņa laikmetā (mūsu ēras 1. gadsimtā) atdzesētas un saldinātas sulas jau tika plaši izmantotas. Jāatzīmē, ka sniegs to sagatavošanai tika piegādāts no tālu esošajiem Alpu ledājiem, un ilgstošai sniega uzglabāšanai tika uzbūvēti ietilpīgi ledus pagrabi.

Ar saldējumu ir saistīti daudzi interesanti stāsti par saldējumu. Piemēram, 780. gadā p.m.ē. e. Kalifam Al Mahdi izdevās nogādāt uz Meku veselu karameļu kamieļu, kas bija piekrauts ar kalnu sniegu. Vēl viens ne mazāk pārsteidzošs fakts, kas minēts persiešu ceļotāja Nassiri-Khozrau rakstos, saka, ka 1040. gadā AD. e. no Sīrijas kalnainajiem reģioniem katru dienu Kairas sultāna galdā tika celta sniega dzērienu un saldējuma pagatavošanai.

Ir acīmredzams, ka saldējums tika izgudrots tur, kur, tāpat kā Ķīnā, nogurdinošas karstās vietas pastāv līdzās zonai, kur zem nulles. Šī kombinācija ir raksturīga dienvidu valstīm, kurās ir kalnu grēdas. Piemēram, Irāna, kur kalni aizņem vairāk nekā pusi teritorijas.

Ir zināms, ka kopš seniem laikiem viņi iemācījās racionāli izmantot ledu un sniegu. Tuksneša apgabalos, kur temperatūra dienā var sasniegt 40 ° C, bija nepieciešams kaut kā atdzesēt ēdienu, pretējā gadījumā tas ļoti ātri sabojājās. Par to persieši uzcēla tā sauktos Jakhchals - dziļus pagrabus, kuru griestus, sienas un grīdu viņi pārklāja ar biezu siltumizolējoša maisījuma slāni. Tajā ietilpa olu baltumi, smiltis, māli, kazas mati, pelni, kaļķi. Kad šī viela izžuva, tā arī kļuva ūdensizturīga. Lai samazinātu siltuma zudumus, ieeja Jakhhalā atradās ziemeļos, tumšā, vēsā vietā.Šādas krātuves bija piepildītas ar ledainiem sniega blokiem, kas atvesti no kalniem. Tos izmantoja arī saldējuma, faludeh - nūdeļu, augļu, pistāciju, rozā vai citrona sīrupa un smalki sagriezta ledus maisījuma pagatavošanai.

Eiropa

Saldējums Itālijā

Slavenais ceļotājs Marko Polo acīmredzot 14. gadsimta sākumā atkal iepazīstināja eiropiešus ar saldējumu. Ēdiens pirmo reizi tika aprakstīts ceļojumu žurnālos pašā 14. gadsimta sākumā. Slavenais ceļotājs, apmeklējis Ķīnu, tik ļoti iemīlēja saldējumu, ka, atgriežoties dzimtenē - Itālijā, viņš nevilcinājās dalīties ar dažām tā pagatavošanas receptēm ar vietējiem pavāriem.

Saskaņā ar leģendu Marko Polo no sava Austrumu brauciena atnesa delikateses recepti, kurai tās atdzesēšanai izmantoja ne tikai sniegu, bet arī salpeti. Un kopš tā laika ēdiens, kas līdzīgs šerbetam, noteikti ir bijis aristokrātu ēdienkartē.

Tieši tad saldējums bija intrigu centrā: pavāri receptes glabāja visstingrākajā pārliecībā, un nezinātājiem tā ražošana bija līdzīga brīnumam. Sākumā ledus tika uzglabāts īpašās slēgtās vietās un kalpoja tikai karaliskajām ģimenēm un pāvestiem. Pamazām ledus ražošana kļuva lētāka.

Arī saldējuma recepte, kas ir vistuvākā mūsdienīgajai, ir dzimusi Itālijā. Precīzāk, Sicīlijā. Vidusjūras lielākajā salā bija viss nepieciešamais, lai izveidotu vēsu desertu. Pirmkārt - cukurniedres, kas nav izplatītas citur Eiropā, no kurām tika ražots cukurs.

Senatnē pazīstams saldinātājs - medus saldējuma pagatavošanai nav ļoti piemērots, jo, sasalstot, tas kristalizējas (un tas vienkārši nav vajadzīgs, pietiek ar problēmu, ka šķidrums pārvēršas par kristāliem). Turklāt mājputni un liellopi Sicīlijā vienmēr ir audzēti, kas nozīmē, ka olas un piens - galvenās saldējuma deserta sastāvdaļas - vienmēr bija pie rokas. Bet viens no vissvarīgākajiem apstākļiem ir tas, ka ir ledus (uz Ibley, Nebrodi, Le Madonie kalnu grēdām, uz Peloritan kalniem). Sicīlijas ledus tika piegādāts visā Itālijā un eksportēts uz Maltu. Visbeidzot, šīs salas iedzīvotāji jau sen ir ieguvuši jūras sāli. Kamēr netika izgudroti ledusskapji un elektriskie saldējuma ražotāji, tas bija neaizstājams.

Lai saprastu, kāpēc saldā ēdiena pagatavošanai ir nepieciešama sāls, jāpaskaidro, ar ko saldējums atšķiras no citiem aukstajiem desertiem - no iepriekš minētā persiešu faloudah vai no saldēta piena, no kura Sibīrijas ciematos viņi ar nazi nokasīja skaidas un ēda ar medus, ievārījums vai cukurs.

Atšķirība ir pēc konsistences: saldējums, pat ja tas satur riekstu, augļu vai cepumu gabaliņus, ir viendabīga, gluda, krēmīga masa. Šādu viendabīgumu var panākt, tikai nepārtraukti maisot dzesēšanas vielu, lai tajā neveidotos kristāli. Dzesēšanu un maisīšanu ir grūti apvienot bez elektrības palīdzības: ledus kūst lēni, un saldējums sacietē tikpat lēni. Tas būs nepārtraukti jāmaisa daudzas stundas pēc kārtas. Savukārt sāls dēļ ledus kūst daudz ātrāk, un tajā pašā laikā tas ņem siltumu no vides, it īpaši no saldēšanai paredzētā maisījuma.

Tātad, šeit ir vienkāršākā saldējuma ražošanas tehnoloģija, kas veiksmīgi izmantota vairākus gadsimtus: trauks ar sastāvdaļām tika ievietots traukā, kas piepildīts ar ledu un sāli, un piena masa tika saputota. Izkausēto ūdeni periodiski iztukšoja, pievienojot jaunu ledu un daļu sāls. Un pēc pāris stundām deserts bija gatavs.

Tomēr viss noslēpums agrāk vai vēlāk kļūst skaidrs. Un tā tas notika, kad jaunā Katrīna de Mediči, apprecējusies ar Francijas karali Henriju II, atveda no Itālijas savu šefpavāru uz Franciju - slaveno Bentalenti, atzītu autoritāti saldējuma un bezalkoholisko dzērienu pagatavošanā.

Pirmo reizi viņš ar saldējumu ārstējās 1533. gada 28. oktobrī svētkos par godu 14 gadus vecās līgavas Katrīnas de Mediči kāzām, kas vislabāk pazīstama ar Aleksandra Dumas tēva romānu "Karaliene Margota". Saldējums sastāvēja no ledus bumbiņām, kas pildītas ar augļiem. Nākotnē Mediči bieži sāka viņus cienāt ar viesiem svinīgās vakariņās un palutināt savu dēlu Henriju III ar gardumu.

Jaunais deserts uzreiz ieguva Francijas galma simpātijas. Karaļa padomnieki pat pieprasīja, lai itāļi viņu klātbūtnē sagatavo saldējumu, un, iepazinušies ar procesu, nolēma tehnoloģiju un recepti uzskatīt par valsts noslēpumu, kas būtu pienācīgi jāaizsargā, it īpaši no parastajiem cilvēkiem.

Diezgan ātri saldējums no Versaļas migrēja uz Francijas muižnieku īpašumiem - neskatoties uz visstingrākajiem receptes izpaušanas aizliegumiem, kas tika uzskatīts par valsts noslēpumu.

Kopš tā laika Francijas tiesā saldējums tika ēst neskaitāmos daudzumos. Pat tāds gardēdis kā Luijs XIV viņam neatteica. 1649. gadā franču kulinārijas eksperts Džerards Tisains izgudroja oriģinālu saldēta vaniļas krēma recepti - no piena un krējuma. Jaunumu sauca par "neapoliešu saldējumu". Pēc tam ledus deserta recepte tika pastāvīgi atjaunināta.

1625. gadā Katrīnas de Mediči mazmeita Henrieta Marija apprecējās ar Anglijas karali Čārlzu I. Kopā ar franču princesi Anglijā ieradās viņas personīgais šefpavārs un konditorejas šefpavārs Žerārs Tisins, kurš zināja daudzus saldējuma pagatavošanas noslēpumus. Jāatzīmē, ka Tiezēns uzdrošinājās dalīties savos "noslēpumos" tikai pēc Čārlza I nāvessoda izpildes 1649. gadā. Tā Anglija apguva saldējuma pagatavošanas noslēpumus.

Austrijā valdošās karalienes Annas laikā Francijā tika izgudrotas daudzas jaunas šī deserta šķirnes. Reiz vienā no banketiem par godu viņas dēlam Luijam XIV katram viesim tika pasniegta strausa ola zeltītā glāzē, kas faktiski izrādījās garšīgs saldējums.

Šīs delikateses pagatavošanas receptes, acīmredzot, 18. gadsimtā nonāca Amerikā kopā ar angļu kolonistiem. Šajos gados Merilendas gubernatora Viljama Bleida rīkotajās pieņemšanās viesus cienāja ar popsicles un bezalkoholiskajiem dzērieniem. Daudzi ASV prezidenti bija iecienījuši arī aukstu desertu, piemēram, Džordžs Vašingtons, kurš personīgi gatavoja saldējumu savā rančo Vernonas kalna nomalē.

Kulinārijas uzņēmējs Filips Lenzi, kurš ieradās Jaunajā pasaulē, pat Ņujorkas laikrakstos reklamēja, ka viņš no Londonas ir atvedis dažādu saldumu, tostarp saldējuma, receptes, un drīz vien daudzu jauno delikateses cienītāju vidū parādījās arī cilvēki. Amerikas austrumu krasts.

Un saldējums kļuva vispārpieejams, pateicoties itāļu uzņēmējdarbības garam. 1660. gadā Frančesko Procopio Di Koltelli (1651–1727) Parīzē iepretim Comédie Française teātrim atvēra pirmo saldējuma salonu. Dzimtenē Palermo viņš bija zvejnieks. Francijā viņš nolēma izmēģināt veiksmi "saldajā" laukā, it īpaši tāpēc, ka no vectēva mantojis mašīnu saldējuma kausēšanai. Cik var spriest, tā bija primitīva ierīce: divas pannas, kas ievietotas viena otrā, uz augšējā vāka bija piestiprināts rokturis ar maisīšanas asmeņiem.

1782. gadā šī kafejnīca, ko franču valodā pārdēvēja par Prokop, klientiem piedāvāja līdz pat astoņdesmit saldējuma veidiem. Iestāde plaukst līdz šai dienai.

Šī kafejnīca ar šādu "krievu" nosaukumu pastāv arī šodien. Ir saglabājusies arī ilgstoša ēdienkarte, kurā var izlasīt to, kas 18. gadsimtā tika pagatavots šīs iestādes sienās: “saldēti ūdeņi” ar dažādiem sīrupiem (acīmredzot, kaut kas līdzīgs mūsdienu itāļu granitai), aukstajiem ogu sorbetiem, magoņu pākstīm. Kafejnīcas Prokop popularitāti papildināja arī fakts, ka īpašnieks saņēma karaliskos patentus par daudziem gardumiem, kas tika pasniegti tikai tur.Rezultātā kafejnīcu apmeklēja daudzas slavenas 18.-19. Gadsimta personas: Didro, Ruso, Marats, Robespjērs, Doktors Gilotins, Žoržs Sands, Balzaks, Dantons.

Napoleons Bonaparts bija starp kafejnīcas Prokop pastāvīgajiem. Viņš tik ļoti iemīlējās ledus saldumos, ka pat trimdā uz Svētās Helēnas salu viņš sev pasūtīja aparātu to izgatavošanai, kuru viena līdzjūtīga angliete nebija lēna viņam sūtīt.

torturesru
Turpinājums:

Koltelli atrada daudz sekotāju: drīz mazie restorāni, kas specializējās saldējumā, piepildīja visu Parīzi. Īpaši daudz viņu bija Palais Royal kvartālā. Un jau 1676. gadā 250 Parīzes konditori apvienojās saldējumu ražotāju korporācijā, šajos gados viņi sāka ražot saldējumu visu gadu.

Saskaņā ar Napoleonu III (1852 - 1870) saldējums krūzītēs un saldējums vispirms tika ražots Parīzē (slavenais saldējums it kā nāk no Francijas pilsētas Plobiere-les-Bem), Itālijā, kas ir ļoti mīļi sajaukt visneticamāko. produkti, izgudrots saldējuma asorti, pievienojot augļus, riekstus, liķieri, cepumu gabaliņus un pat ziedus, Austrijā - ledus kafiju un šokolādes saldējumu. Šajā laikā parādās saldēts putukrējums, kas sajaukts ar smalki sagrieztām mandelēm un maraschino, kārtainais saldējums ar zemenēm un rīvēta kupola formas šokolāde. Jaunie svinībām sagatavotie saldējumi ātri tika izmantoti masveida ražošanā.

Tātad vienā no Ķīnas misijas pieņemšanām Parīzē 1866. gadā tika piedāvāts jauns deserts - karsts omlete no ārpuses un ingvera saldējums iekšpusē. Tā bija tā sauktā "pārsteiguma omlete", kuru izstrādāja vācu pavāri. Mēs varam tikai uzminēt, cik oriģinālu un pat unikālu saldējumu receptes ir dzimušas ar cilvēka ģēnija atjautību. Diemžēl par daudziem no tiem vēsture klusē.

Krievija

Krievijā iedzīvotāji jau sen lieto savus saldējuma veidus, jo aukstajās ziemās netrūka "aukstumaģentu" delikateses sasaldēšanai. Atpakaļ Kijevas Rusā mēs pasniedzām smalki sagrieztu saldētu pienu. Sibīrijas ciematos līdz šai dienai mājsaimnieces uztur pienu, sasaldējot to apakštasītēs un ... sakraujot ledu kaudzē. Daudzos ciematos Shrovetide pagatavoja saldēta biezpiena, krējuma, rozīņu un cukura maisījumu.

"Eiropas" versijā saldējums mūsu valstī parādījās 18. gadsimta vidū un nekavējoties ieguva lielu popularitāti. Tātad grāfs Litta, Maltas ordeņa sūtnis Krievijā, kurš vēlāk saņēma Krievijas pilsonību, ēda praktiski vienu saldējumu. Viņi saka, ka vēl pirms nāves, saņēmis dievgaldu, viņš pavēlēja viņam pasniegt desmit porcijas vislabākā saldējuma: "Tas nenotiks paradīzē."

Saldējumu mīlēja ne tikai vienkāršie ļaudis, tas bija plaši pārstāvēts ēdienkartē Pētera III un Katrīnas II galmos. Pati saldējuma ražošanas tehnoloģija šajās dienās bija diezgan primitīva un ļāva iegūt nelielu produkta daudzumu.

19. gadsimta atmiņās var atrast entuziasmu pilnas atmiņas par Vezuva ietekmi uz Monblāna desertu (saldējums tika apliets ar rumu vai konjaku un aizdedzināts) vai senā, no saldējuma izgatavota tempļa krāsainajām drupām. dažādu krāsu. Veidojot šos šedevrus, konditori vairākas stundas sastinga salnā, un gardumi “dzīvoja” dažas minūtes, jo tie acumirklī sāka kust no plīts un sveces karstuma.

Pirmais saldējuma automāts Krievijā parādījās tikai 19. gadsimtā. rūpnieciskā saldējuma ražošana mūsu valstī piedzima tikai šī gadsimta 30. gadu sākumā.

Rūpnieciskais mērogs

Ar rokām gatavots saldējums nebija lēts un tāpēc nepieejams. Dažreiz aizraušanās ar šo delikatesi izraisīja reālas traģēdijas. Piemēram, 1883. gadā baptistu festivālā Amerikas pilsētā Kamdenā 59 cilvēki tika saindēti līdz nāvei. Tiesa, tas nebija parasts saldējums, bet ... atkārtoti lietojams.

Galu galā visi vēlējās baudīt saldo, bet ne daudzi to varēja atļauties.Tā radās tādi izgudrojumi kā Smita kokvilnas saldējums, vates konuss vai Brown's Methodist saldējums, gumijas konuss. Viltība bija konusam apkaisīt saldinātu pienu un laizīt to, izliekoties, ka tur rokā īstu saldējumu. Saskaņā ar New York Times, kas ziņoja par skumjo saindēšanās gadījumu, nelaimīgie baptisti to neizdomāja un tīri sakošļāja saldējuma imitāciju.

Sākotnēji saldējuma ražošana balstījās uz dabīgā ledus un sniega izmantošanu, tādējādi cilvēce pastāvīgi bija atkarīga no dabas kaprīzēm. Bet visuresošais tehnoloģiskais progress ir pakāpeniski pārveidojis saldējuma ražošanu, pārveidojot to no izsmalcinātu bagātīgu salonu delikateses par ikvienam pieejamu produktu. Arhīva materiāli ļauj atjaunot atklājumu hronoloģiju saldējuma ražošanas jomā. Šodien kļuva zināms, ka jau 1525. gadā ārsts Apilia Cimar rakstīja par salpetes dzesēšanas efektu. Tomēr saldējuma ražošana samērā lielos apjomos kļuva iespējama tikai pēc pietiekami efektīvu ledus, dzesēšanas ierīču un mašīnu ar maisītājiem un drupinātājiem ražošanas un uzglabāšanas metožu ieviešanas.

1834. gadā amerikānis Džons Perkins patentēja ideju izmantot ēteri kompresora aparātā. Desmit gadus vēlāk anglis Tomass Masterss saņēma patentu par saldējuma mašīnu, kas bija skārda krūze ar rotējošu trīs asmeņu lāpstiņu, kuru ieskauj ledus, sniegs vai viena no tām sajaukums ar sāli, amonija sāļiem, nitrātu, amoniju nitrāti vai kalcija hlorīds. Saskaņā ar patenta aprakstu, Masters mašīna vienlaikus varēja atdzist, kā arī sasaldēt un pātagu.

1843. gadā angliete Nensija Džonsone izgudroja rokas saldējuma ražotāju un to patentēja. Nensija Džonsone 1846. gadā izgudroja saldētavas manuālo saldētavu, taču viņai nebija pietiekami daudz naudas, lai organizētu jaunu iekārtu ražošanu. Patentu vajadzēja pārdot amerikāņiem. 1851. gadā Baltimorā tika atvērta pirmā rūpnīca un tika ražota pirmā komerciālā saldējuma partija. Un vairāk nekā 150 gadus recepšu un tehnoloģiju uzlabošanas process nav apstājies nevienu dienu.

Ar rokām darināta saldējuma saldētava, kuru 1843. gadā izgudroja Nensija Džonsone

1848. gadā ASV tika patentēti divi saldējuma automāti. Viens no tiem sastāvēja no ierīces ar diviem koncentriskiem cilindriem, no kuriem viens bija piepildīts ar dzesētāju. 1860. gadā Ferdinands Kerē izveidoja pasaulē pirmo absorbcijas saldēšanas iekārtu, kas darbojās ar šķidru un cietu absorbentu. Četrus gadus vēlāk Kerē uzlaboja kompresijas mašīnu, kas pirmā izmantoja jaunu dzesētāju - amonjaku.

Saldētavu sērijveida ražošanu 19. gadsimta otrajā pusē sāka Džeikobs Fusels Baltimorā. Nedaudz vēlāk tika izgudrotas saldēšanas iekārtas, izstrādātas ledus ražošanas un uzglabāšanas metodes, kas ļāva ievērojami samazināt darbietilpību un līdz ar to arī saldējuma izmaksas. Un 1904. gadā Sentluisa rīkoja Starptautisko saldējuma izstādi, kurā tika demonstrēta pirmā vafeļu glāžu mašīna.

Tādējādi rūpnieciskā saldējuma ražošanas tehnika un tehnoloģija ir pastāvīgi uzlabota. Vairākās valstīs sāka veidot specializētas firmas, lai ražotu mašīnas un iekārtas saldējuma ražošanai, kas ir kļuvis par kopīgu pilsētas kafejnīcu atribūtu. Bet aiz šīs ikdienišķās parādības slēpās straujais zinātnes progress dzesēšanas procesu izpētē. Tas bija tas, kurš ļāva dažām firmām apgūt mašīnu un iekārtu ražošanu saldējuma rūpnieciskai ražošanai.

1919. gadā skolotājs no Aiovas Kristians Nilssons izstrādāja recepti un tehnoloģiju jauna veida saldējuma - ar šokolādi aplieta - ražošanai, un 1922. gada 24. janvārī viņam tika piešķirts patenta par slaveno popsicle - glazēto ledu. krēms uz kociņa.Nelsons brauca ar saviem produktiem uz pilsētām un pārdeva, tajā pašā laikā rādot filmu par eskimosiem. Jaunumu vispirms sauca par "Eskimo pie" - "Eskimo-pie", taču šis vārds ļoti ātri tika saīsināts līdz vienkārši "Eskimo".

Tomēr čempionātu "popsicle" ražošanā amerikāņu vidū izaicina francūži.

Pirmo glazēto saldējumu 1921. gadā izgudroja Aiovas pārstāvis Kristians Nelsens, un viņa pavadonis Stovers tam deva nosaukumu - "Eskimo-pie", tas ir, eskimosu pīrāgs. Francijas firma "Gervais" 1979. gadā pat svinēja 60 gadu jubileju "Eskimo". Līdz 20. gadsimta sākumam Gervais specializējās sieru ražošanā, līdz viens no tā dibinātājiem Čārlzs Gervē nogaršoja Amerikā iecienītās popsicles. Pēc atgriešanās Francijā viņam radās ideja saldējumu pārklāt ar šokolādes glazūru un “uzlikt” uz nūjas. Saskaņā ar franču avotiem nosaukums "popsicle" radies nejauši. Vienā no Parīzes kinoteātriem, kur Gervais pārdeva savus saldos produktus, tika demonstrēta filma par eskimosu dzīvi. Un, tā kā kinoteātru repertuārs tajās dienās mainījās diezgan reti, viens no asprātīgajiem skatītājiem, kurš vairākas reizes skatījās filmu par eskimosiem un šajā laikā apēda desmitus porciju saldējuma šokolādē, sauca to par "eskimosu".

Tādējādi rūpnieciskā saldējuma ražošanas tehnika un tehnoloģija ir pastāvīgi uzlabota. Vairākās valstīs sāka veidot specializētas firmas, lai ražotu mašīnas un iekārtas saldējuma ražošanai, kas ir kļuvis par kopīgu pilsētas kafejnīcu atribūtu. Bet aiz šīs ikdienišķās parādības slēpās straujais zinātnes progress dzesēšanas procesu izpētē. Tas bija tas, kurš ļāva apgūt mašīnu un iekārtu ražošanu saldējuma rūpnieciskai ražošanai.

Jaunas šķirnes, kas izgatavotas pēc svinībām, ātri sāka ražot masveidā, it īpaši Amerikas Savienotajās Valstīs. Pirmā saldējuma rūpnīca tika dibināta Baltimorā, taču ļoti drīz šādas rūpnīcas parādījās Ņujorkā, Vašingtonā un Čikāgā.

Mūsdienīgums

N. Čerņšovs "Novgorodas saldējums", 1928. gads

Mūsdienās saldējums ir stingri iekarojis cilvēku gaumi visā pasaulē un tiek pārdots gandrīz katrā pārtikas veikalā. Pavāri ir izveidojuši tūkstošiem saldējuma receptes!

N. Čerņšovs "Novgorodas saldējums", 1928. gads

Un tāpēc cīņa par pircēju notiek nevis par dzīvību, bet gan par nāvi. Labākās un dārgākās šķirnes ir izgatavotas no dabīgiem elitāriem produktiem, kuru pamatā ir vismodernākās tehnoloģijas. Par šāda saldējuma kvalitāti var spriest vismaz pēc tā, ka bez jebkādiem konservantiem to var uzglabāt ledusskapī -20oС temperatūrā līdz divarpus gadiem.

Tiecoties pēc patērētāju pieprasījuma, pasaules tirgus līderi katru gadu atjaunina savu sortimentu, lai gan ledus gardumu nosaukumi jau ir vairāki tūkstoši. Starp pēdējo gadu hītiem ir saldējums ar valriekstiem, saldējums no zaļās tējas, saldējums ar meža zaļumiem. Nemaz nerunājot par jāņogām, kazenēm, ananāsiem, īpašām šķirnēm, kuru pamatā ir dzīvi jogurti ... Visu nevar uzskaitīt.

Un mīkstais saldējums - britu zinātnieki (kuru grupā bija arī jaunā Margareta Tečere) izgudroja metodi, kurā saldējumam pievieno divreiz vairāk gaisa, un jūs saņemat "mīkstu" saldējumu!

1990. gados parādījās biezāks un visaugstākās kvalitātes saldējums. Šajā kategorijā ietilpst Bens un Džerijs, Beechdean un Haagen-Dazs. Starp citu, Rubens Mattuss savu saldējumu izgudroja vēl 1960. gadā un nosauca to par Haagen-Dazs, jo tas izklausās dāņu valodā.

Kuru izvēlēties?

Faktiski jebkurš saldējums ir atdzesēta saputota emulsija, kas izgatavota no piena, iespējams, krējuma, cukura, dažreiz olu, bieži augļu sulu, dažādu augļu vai dārzeņu (pat Japānā zivju un jūras velšu) maisījuma, kā arī aromātiem un dažādām piedevām, piemēram, riekstiem. vai karameļu gabaliņi.

Atkarībā no ražošanas metodes saldējumu var garšot, mīkstu un mājās gatavotu. Mīksts, ar 5–7oС temperatūru, tiek izgatavots restorānos un kafejnīcās, izmantojot īpašu aprīkojumu.Jums tas jāēd uzreiz, nākotnē šādi deserti netiek gatavoti. Tas izskatās kā krēms.

Garšīgs saldējums - rūpniecisks. Tas ir sadalīts vairākās grupās - pēc galvenā produkta un pildvielas veida un pēc iepakojuma. Galvenie "piena" grupas pārstāvji - piens, sviests un saldējums - savā starpā atšķiras ar tauku saturu.

Citas grupas ir augļi un ogas vai augļi un aromātiskās grupas. Ir arī tā sauktie amatieru vai pašmāju veidi - uz piena bāzes, augļi, piena augļi, daudzslāņu, ar olu baltumu un pat ar konditorejas taukiem.

Tagad konkrētie skaitļi. Treknākais saldējums ir saldējums, tā tauku saturs vidēji ir 12-15%.

Tas ir nosaukts pēc Francijas pilsētas Plombier, kur it kā tika izgudrots. Domājams - tāpēc, ka Francijā saldējumu gatavo no angļu mandeļu krēma, pievienojot putukrējumu un sukādes ar ķiršu degvīnu. Mums, protams, ir vienkāršāks saldējums, bet tomēr - treknākais un visvairāk kaloriju saldējums.

Tālāk - krēmveida, ar tauku saturu 8-10%, pēc tam - pienu, kurā tauku ir vēl mazāk, tikai 2,8-3,5%. Piena tauki nav augļu un ogu saldējumā un augļu ledū, jo tos gatavo no svaigiem un saldētiem augļiem un ogām, no kartupeļu biezenēm, dabīgām sulām, ievārījumiem un ievārījumiem.

Un, protams, ikviens patērētājs ir ieinteresēts saldējuma kvalitātē. Un tas tieši atkarīgs no tā vērtības.

Pirmkārt, tāpēc, ka īsts, nevis pulverveida, svaigs un kvalitatīvs krēms, dažādas ogas, augļi, šokolāde un citas dabīgas sastāvdaļas vienmēr maksā vairāk nekā pusfabrikāti, koncentrāti un krāsvielas. Otrkārt, aprīkojums, kas ļauj saglabāt oriģinālo produktu kvalitāti, ir arī dārgs prieks, maziem uzņēmumiem nepieejams.

ēna
Miers ar jums, maiznieki!
Pirmās PSRS saldējuma fabrikas celtniecība sākās 1932. gadā. 1936. gadā PSRS pārtikas tautas komisārs Anastas Mikoyan izdeva instrukciju, kurā teikts: "Saldējums ir un to var padarīt par masu pārtikas produktu, ražojot to par pieņemamām cenām ...".

Un 1937. gada 4. novembrī pirmais padomju saldējums tika ražots uzņēmumā, kas aprīkots ar tā laika modernāko amerikāņu aprīkojumu un ko Mikojans atveda no Amerikas Savienotajām Valstīm. Tās godību noteica GOST 117-41 "Saldējums, saldējuma saldumi, augļi un ogas, aromātiski", kas tika ieviests 1941. gada 12. martā un ko var saukt par vienu no visstingrākajiem standartiem pasaulē. Vietējais saldējums tika ražots, neizmantojot konservantus, tāpēc tas bija garšīgs un videi draudzīgs. Turklāt tases, briketes un popsicles visā valstī tika izgatavoti, izmantojot to pašu tehnoloģiju, un tajos bija tikai piena tauki.

Tomēr kopš 1966. gada saldējumu sāka ražot nevis saskaņā ar valsts standartu, bet gan starprepublikas tehniskajiem nosacījumiem, un no 1980. gada - atbilstoši nozares standartam. 70. gados uzņēmumi praktiski pārtrauca stabilizatora agara-agara un agaroīda piešķiršanu, un tas vislabāk neietekmēja produkta konsistenci un noformējumu. Neskatoties uz to, saldējums joprojām bija garšīgs, jo tā kvalitāti kontrolēja ar 100 punktu sistēmu (ar gradāciju pēc “premium” un “extra”). Stingru kontroli veica arī Valsts tirdzniecības inspekcija, Gosstandart, kā arī sanitārās un epidemioloģiskās uzraudzības iestādes.

Saldējuma ražošanas apjoms padomju saldēšanas rūpnīcās sasniedza 450 tūkstošus tonnu gadā. Padomju saldējumu mīlēja ne tikai mūsu valstī, bet arī ārzemēs: gadā eksportēja 2 tūkstošus tonnu aukstu delikateses.

Mūsu saldējuma beigu sākums sakrita ar Gorbačova perestroikas sākumu. 1986. gadā 100 punktu novērtējums par "ar gaisu bagātinātu piena produktu" kvalitāti tika izslēgts no tehnoloģiskās instrukcijas (tas ir tehniskā termina "saldējums" skaidrojums). Kopš 1990. gada saldējums tiek ražots saskaņā ar TU (tehniskās specifikācijas). Tajā pašā laikā Krievijā bija ievestā saldējuma plūsma gaišā iepakojumā, taču tālu no labākās kvalitātes. Krievijas tirgū no Eiropas, galvenokārt no Polijas, gadā nonāca līdz 42 tūkstošiem tonnu saldējuma.Protams, tas ir Polijas ersats, daudzi krievi joprojām atceras. Tam nebija nekāda sakara ar mums pierasto saldējumu, un tam bija skaidra "ķīmiskā" garša. Šajā laikā vietējā produktā piena vietā parādījās sūkalas, dzīvnieku eļļa tika aizstāta ar rapšu, palmu un sojas eļļu. Mūsdienās, pēc Saldējuma un saldētu pārtikas produktu ražotāju asociācijas datiem, Krievijā saldējumu no augu izejvielām ražo 80% ražotāju (240 no 300). Arī jaunos saldējuma veidos sāka iekļaut iebiezināto pienu, krāsvielas, emulgatorus un stabilizatorus. Kopumā par īsta "padomju" saldējuma garšu ir palikušas tikai atmiņas ...

Saldējuma vēsture
Šādi izskatījās īsts padomju saldējums.
Augšējā etiķete ļauj to atpazīt no tūkstoš, un mīksto kraukšķīgo stiklu vienmēr ir iespieduši pircēji pircējiem, kuri to izvēlas. Un neviens nenoniecināja ...
ēna
Miers ar jums, maiznieki!
Saldējuma vēsture

Visas receptes

© Mcooker: labākās receptes.

Vietnes karte

Mēs iesakām izlasīt:

Maizes gatavotāju izvēle un darbība