Turpinājums:
Koltelli atrada daudz sekotāju: drīz mazie restorāni, kas specializējās saldējumā, piepildīja visu Parīzi. Īpaši daudz viņu bija Palais Royal kvartālā. Un jau 1676. gadā 250 Parīzes konditori apvienojās saldējumu ražotāju korporācijā, šajos gados viņi sāka ražot saldējumu visu gadu.
Saskaņā ar Napoleonu III (1852 - 1870) saldējums krūzītēs un saldējums vispirms tika ražots Parīzē (slavenais saldējums it kā nāk no Francijas pilsētas Plobiere-les-Bem), Itālijā, kas ir ļoti mīļi sajaukt visneticamāko. produkti, izgudrots saldējuma asorti, pievienojot augļus, riekstus, liķieri, cepumu gabaliņus un pat ziedus, Austrijā - ledus kafiju un šokolādes saldējumu. Šajā laikā parādās saldēts putukrējums, kas sajaukts ar smalki sagrieztām mandelēm un maraschino, kārtainais saldējums ar zemenēm un rīvēta kupola formas šokolāde. Jaunie svinībām sagatavotie saldējumi ātri tika izmantoti masveida ražošanā.
Tātad vienā no Ķīnas misijas pieņemšanām Parīzē 1866. gadā tika piedāvāts jauns deserts - karsts omlete no ārpuses un ingvera saldējums iekšpusē. Tā bija tā sauktā "pārsteiguma omlete", kuru izstrādāja vācu pavāri. Mēs varam tikai uzminēt, cik oriģinālu un pat unikālu saldējumu receptes ir dzimušas ar cilvēka ģēnija atjautību. Diemžēl par daudziem no tiem vēsture klusē.
Krievija
Krievijā iedzīvotāji jau sen lieto savus saldējuma veidus, jo aukstajās ziemās netrūka "aukstumaģentu" delikateses sasaldēšanai. Atpakaļ Kijevas Rusā mēs pasniedzām smalki sagrieztu saldētu pienu. Sibīrijas ciematos līdz šai dienai mājsaimnieces uztur pienu, sasaldējot to apakštasītēs un ... sakraujot ledu kaudzē. Daudzos ciematos Shrovetide pagatavoja saldēta biezpiena, krējuma, rozīņu un cukura maisījumu.
"Eiropas" versijā saldējums mūsu valstī parādījās 18. gadsimta vidū un nekavējoties ieguva lielu popularitāti. Tātad grāfs Litta, Maltas ordeņa sūtnis Krievijā, kurš vēlāk saņēma Krievijas pilsonību, ēda praktiski vienu saldējumu. Viņi saka, ka vēl pirms nāves, saņēmis dievgaldu, viņš pavēlēja viņam pasniegt desmit porcijas vislabākā saldējuma: "Tas nenotiks paradīzē."
Saldējumu mīlēja ne tikai vienkāršie ļaudis, tas bija plaši pārstāvēts ēdienkartē Pētera III un Katrīnas II galmos. Pati saldējuma ražošanas tehnoloģija šajās dienās bija diezgan primitīva un ļāva iegūt nelielu produkta daudzumu.
19. gadsimta atmiņās var atrast entuziasmu pilnas atmiņas par Vezuva ietekmi uz Monblāna desertu (saldējums tika apliets ar rumu vai konjaku un aizdedzināts) vai senā, no saldējuma izgatavota tempļa krāsainajām drupām. dažādu krāsu. Veidojot šos šedevrus, konditori vairākas stundas sastinga salnā, un gardumi “dzīvoja” dažas minūtes, jo tie acumirklī sāka kust no plīts un sveces karstuma.
Pirmais saldējuma automāts Krievijā parādījās tikai 19. gadsimtā. rūpnieciskā saldējuma ražošana mūsu valstī piedzima tikai šī gadsimta 30. gadu sākumā.
Rūpnieciskais mērogs
Ar rokām gatavots saldējums nebija lēts un tāpēc nepieejams. Dažreiz aizraušanās ar šo delikatesi izraisīja reālas traģēdijas. Piemēram, 1883. gadā baptistu festivālā Amerikas pilsētā Kamdenā 59 cilvēki tika saindēti līdz nāvei. Tiesa, tas nebija parasts saldējums, bet ... atkārtoti lietojams.
Galu galā visi vēlējās baudīt saldo, bet ne daudzi to varēja atļauties.Tā radās tādi izgudrojumi kā Smita kokvilnas saldējums, vates konuss vai Brown's Methodist saldējums, gumijas konuss. Viltība bija konusam apkaisīt saldinātu pienu un laizīt to, izliekoties, ka tur rokā īstu saldējumu. Saskaņā ar New York Times, kas ziņoja par skumjo saindēšanās gadījumu, nelaimīgie baptisti to neizdomāja un tīri sakošļāja saldējuma imitāciju.
Sākotnēji saldējuma ražošana balstījās uz dabīgā ledus un sniega izmantošanu, tādējādi cilvēce pastāvīgi bija atkarīga no dabas kaprīzēm. Bet visuresošais tehnoloģiskais progress ir pakāpeniski pārveidojis saldējuma ražošanu, pārveidojot to no izsmalcinātu bagātīgu salonu delikateses par ikvienam pieejamu produktu. Arhīva materiāli ļauj atjaunot atklājumu hronoloģiju saldējuma ražošanas jomā. Šodien kļuva zināms, ka jau 1525. gadā ārsts Apilia Cimar rakstīja par salpetes dzesēšanas efektu. Tomēr saldējuma ražošana samērā lielos apjomos kļuva iespējama tikai pēc pietiekami efektīvu ledus, dzesēšanas ierīču un mašīnu ar maisītājiem un drupinātājiem ražošanas un uzglabāšanas metožu ieviešanas.
1834. gadā amerikānis Džons Perkins patentēja ideju izmantot ēteri kompresora aparātā. Desmit gadus vēlāk anglis Tomass Masterss saņēma patentu par saldējuma mašīnu, kas bija skārda krūze ar rotējošu trīs asmeņu lāpstiņu, kuru ieskauj ledus, sniegs vai viena no tām sajaukums ar sāli, amonija sāļiem, nitrātu, amoniju nitrāti vai kalcija hlorīds. Saskaņā ar patenta aprakstu, Masters mašīna vienlaikus varēja atdzist, kā arī sasaldēt un pātagu.
1843. gadā angliete Nensija Džonsone izgudroja rokas saldējuma ražotāju un to patentēja. Nensija Džonsone 1846. gadā izgudroja saldētavas manuālo saldētavu, taču viņai nebija pietiekami daudz naudas, lai organizētu jaunu iekārtu ražošanu. Patentu vajadzēja pārdot amerikāņiem. 1851. gadā Baltimorā tika atvērta pirmā rūpnīca un tika ražota pirmā komerciālā saldējuma partija. Un vairāk nekā 150 gadus recepšu un tehnoloģiju uzlabošanas process nav apstājies nevienu dienu.
Ar rokām darināta saldējuma saldētava, kuru 1843. gadā izgudroja Nensija Džonsone
1848. gadā ASV tika patentēti divi saldējuma automāti. Viens no tiem sastāvēja no ierīces ar diviem koncentriskiem cilindriem, no kuriem viens bija piepildīts ar dzesētāju. 1860. gadā Ferdinands Kerē izveidoja pasaulē pirmo absorbcijas saldēšanas iekārtu, kas darbojās ar šķidru un cietu absorbentu. Četrus gadus vēlāk Kerē uzlaboja kompresijas mašīnu, kas pirmā izmantoja jaunu dzesētāju - amonjaku.
Saldētavu sērijveida ražošanu 19. gadsimta otrajā pusē sāka Džeikobs Fusels Baltimorā. Nedaudz vēlāk tika izgudrotas saldēšanas iekārtas, izstrādātas ledus ražošanas un uzglabāšanas metodes, kas ļāva ievērojami samazināt darbietilpību un līdz ar to arī saldējuma izmaksas. Un 1904. gadā Sentluisa rīkoja Starptautisko saldējuma izstādi, kurā tika demonstrēta pirmā vafeļu glāžu mašīna.
Tādējādi rūpnieciskā saldējuma ražošanas tehnika un tehnoloģija ir pastāvīgi uzlabota. Vairākās valstīs sāka veidot specializētas firmas, lai ražotu mašīnas un iekārtas saldējuma ražošanai, kas ir kļuvis par kopīgu pilsētas kafejnīcu atribūtu. Bet aiz šīs ikdienišķās parādības slēpās straujais zinātnes progress dzesēšanas procesu izpētē. Tas bija tas, kurš ļāva dažām firmām apgūt mašīnu un iekārtu ražošanu saldējuma rūpnieciskai ražošanai.
1919. gadā skolotājs no Aiovas Kristians Nilssons izstrādāja recepti un tehnoloģiju jauna veida saldējuma - ar šokolādi aplieta - ražošanai, un 1922. gada 24. janvārī viņam tika piešķirts patenta par slaveno popsicle - glazēto ledu. krēms uz kociņa.Nelsons brauca ar saviem produktiem uz pilsētām un pārdeva, tajā pašā laikā rādot filmu par eskimosiem. Jaunumu vispirms sauca par "Eskimo pie" - "Eskimo-pie", taču šis vārds ļoti ātri tika saīsināts līdz vienkārši "Eskimo".
Tomēr čempionātu "popsicle" ražošanā amerikāņu vidū izaicina francūži.
Pirmo glazēto saldējumu 1921. gadā izgudroja Aiovas pārstāvis Kristians Nelsens, un viņa pavadonis Stovers tam deva nosaukumu - "Eskimo-pie", tas ir, eskimosu pīrāgs. Francijas firma "Gervais" 1979. gadā pat svinēja 60 gadu jubileju "Eskimo". Līdz 20. gadsimta sākumam Gervais specializējās sieru ražošanā, līdz viens no tā dibinātājiem Čārlzs Gervē nogaršoja Amerikā iecienītās popsicles. Pēc atgriešanās Francijā viņam radās ideja saldējumu pārklāt ar šokolādes glazūru un “uzlikt” uz nūjas. Saskaņā ar franču avotiem nosaukums "popsicle" radies nejauši. Vienā no Parīzes kinoteātriem, kur Gervais pārdeva savus saldos produktus, tika demonstrēta filma par eskimosu dzīvi. Un, tā kā kinoteātru repertuārs tajās dienās mainījās diezgan reti, viens no asprātīgajiem skatītājiem, kurš vairākas reizes skatījās filmu par eskimosiem un šajā laikā apēda desmitus porciju saldējuma šokolādē, sauca to par "eskimosu".
Tādējādi rūpnieciskā saldējuma ražošanas tehnika un tehnoloģija ir pastāvīgi uzlabota. Vairākās valstīs sāka veidot specializētas firmas, lai ražotu mašīnas un iekārtas saldējuma ražošanai, kas ir kļuvis par kopīgu pilsētas kafejnīcu atribūtu. Bet aiz šīs ikdienišķās parādības slēpās straujais zinātnes progress dzesēšanas procesu izpētē. Tas bija tas, kurš ļāva apgūt mašīnu un iekārtu ražošanu saldējuma rūpnieciskai ražošanai.
Jaunas šķirnes, kas izgatavotas pēc svinībām, ātri sāka ražot masveidā, it īpaši Amerikas Savienotajās Valstīs. Pirmā saldējuma rūpnīca tika dibināta Baltimorā, taču ļoti drīz šādas rūpnīcas parādījās Ņujorkā, Vašingtonā un Čikāgā.
Mūsdienīgums
N. Čerņšovs "Novgorodas saldējums", 1928. gads
Mūsdienās saldējums ir stingri iekarojis cilvēku gaumi visā pasaulē un tiek pārdots gandrīz katrā pārtikas veikalā. Pavāri ir izveidojuši tūkstošiem saldējuma receptes!
N. Čerņšovs "Novgorodas saldējums", 1928. gads
Un tāpēc cīņa par pircēju notiek nevis par dzīvību, bet gan par nāvi. Labākās un dārgākās šķirnes ir izgatavotas no dabīgiem elitāriem produktiem, kuru pamatā ir vismodernākās tehnoloģijas. Par šāda saldējuma kvalitāti var spriest vismaz pēc tā, ka bez jebkādiem konservantiem to var uzglabāt ledusskapī -20oС temperatūrā līdz divarpus gadiem.
Tiecoties pēc patērētāju pieprasījuma, pasaules tirgus līderi katru gadu atjaunina savu sortimentu, lai gan ledus gardumu nosaukumi jau ir vairāki tūkstoši. Starp pēdējo gadu hītiem ir saldējums ar valriekstiem, saldējums no zaļās tējas, saldējums ar meža zaļumiem. Nemaz nerunājot par jāņogām, kazenēm, ananāsiem, īpašām šķirnēm, kuru pamatā ir dzīvi jogurti ... Visu nevar uzskaitīt.
Un mīkstais saldējums - britu zinātnieki (kuru grupā bija arī jaunā Margareta Tečere) izgudroja metodi, kurā saldējumam pievieno divreiz vairāk gaisa, un jūs saņemat "mīkstu" saldējumu!
1990. gados parādījās biezāks un visaugstākās kvalitātes saldējums. Šajā kategorijā ietilpst Bens un Džerijs, Beechdean un Haagen-Dazs. Starp citu, Rubens Mattuss savu saldējumu izgudroja vēl 1960. gadā un nosauca to par Haagen-Dazs, jo tas izklausās dāņu valodā.
Kuru izvēlēties?
Faktiski jebkurš saldējums ir atdzesēta saputota emulsija, kas izgatavota no piena, iespējams, krējuma, cukura, dažreiz olu, bieži augļu sulu, dažādu augļu vai dārzeņu (pat Japānā zivju un jūras velšu) maisījuma, kā arī aromātiem un dažādām piedevām, piemēram, riekstiem. vai karameļu gabaliņi.
Atkarībā no ražošanas metodes saldējumu var garšot, mīkstu un mājās gatavotu. Mīksts, ar 5–7oС temperatūru, tiek izgatavots restorānos un kafejnīcās, izmantojot īpašu aprīkojumu.Jums tas jāēd uzreiz, nākotnē šādi deserti netiek gatavoti. Tas izskatās kā krēms.
Garšīgs saldējums - rūpniecisks. Tas ir sadalīts vairākās grupās - pēc galvenā produkta un pildvielas veida un pēc iepakojuma. Galvenie "piena" grupas pārstāvji - piens, sviests un saldējums - savā starpā atšķiras ar tauku saturu.
Citas grupas ir augļi un ogas vai augļi un aromātiskās grupas. Ir arī tā sauktie amatieru vai pašmāju veidi - uz piena bāzes, augļi, piena augļi, daudzslāņu, ar olu baltumu un pat ar konditorejas taukiem.
Tagad konkrētie skaitļi. Treknākais saldējums ir saldējums, tā tauku saturs vidēji ir 12-15%.
Tas ir nosaukts pēc Francijas pilsētas Plombier, kur it kā tika izgudrots. Domājams - tāpēc, ka Francijā saldējumu gatavo no angļu mandeļu krēma, pievienojot putukrējumu un sukādes ar ķiršu degvīnu. Mums, protams, ir vienkāršāks saldējums, bet tomēr - treknākais un visvairāk kaloriju saldējums.
Tālāk - krēmveida, ar tauku saturu 8-10%, pēc tam - pienu, kurā tauku ir vēl mazāk, tikai 2,8-3,5%. Piena tauki nav augļu un ogu saldējumā un augļu ledū, jo tos gatavo no svaigiem un saldētiem augļiem un ogām, no kartupeļu biezenēm, dabīgām sulām, ievārījumiem un ievārījumiem.
Un, protams, ikviens patērētājs ir ieinteresēts saldējuma kvalitātē. Un tas tieši atkarīgs no tā vērtības.
Pirmkārt, tāpēc, ka īsts, nevis pulverveida, svaigs un kvalitatīvs krēms, dažādas ogas, augļi, šokolāde un citas dabīgas sastāvdaļas vienmēr maksā vairāk nekā pusfabrikāti, koncentrāti un krāsvielas. Otrkārt, aprīkojums, kas ļauj saglabāt oriģinālo produktu kvalitāti, ir arī dārgs prieks, maziem uzņēmumiem nepieejams.