Bietes ir mūsu rubīna zvaigzne.
Padomi un receptes ar fotogrāfijām.
Materiālu nodrošina žurnāls "Gastronom".
Mēs domājam, ka ir pienācis laiks atjaunināt savas idejas par bietēm. Gastronomiski mēs visi lielā mērā esam tradīciju ķīlnieki. Bet bietes, iespējams, ir visnovatoriskākais dārzenis!
Lapu uzkoda
Manā ģimenē bietes tika pagatavotas trīs vispatriarhālākajās formās: borščs, vinigrets un uzkoda - sarīvēta ar ķiplokiem un žāvētām plūmēm. Es dievinu šīs nepretenciozās garšas un bez vilcināšanās turpinu tradīciju. Bet kādā brīdī mani priekšteči sieviešu līnijā pārtrauca sarkt bietes uz vaigiem? (Lai gan, iespējams, viņi apstājās veltīgi: biešu sula atsvaidzina sejas ādu, kā arī palielina hemoglobīna līmeni asinīs un tādējādi atjauno spēku - novājinātiem cilvēkiem ieteicams to dzert trīs reizes dienā pirms ēšanas.) Biešu vēsture parasti ir inovāciju vēsture. Ja kādā brīdī kāds neuzdrošinājās spert neparastu soli, mēs tagad apēstu vienu galotni. Tomēr, kur ir nolaidība balsī? Gan parastās bietes, gan lapu bietes (mangoldi) ir īsta delikatese, ēdiens tiem, kas to saprot.
Patiesībā viņi sāka stādīt dārzeņu lapu labā. Tad kāds izmēģināja sakņu dārzeņu zobam un saprata, ka tas arī derēs. Sākumā sakne bija plāna, tāpat kā pētersīļiem, un tikai ar pašu audzētu selekcionāru centieniem bietes pārvērtās par šīm apaļajām, pusapaļajām, cilindriskajām bietēm - savvaļā šādu biešu nav, tāpēc bietes pilnībā ir cilvēku darba rezultāts. Tiesa, tas bija ļoti sen: freskas, kurās attēlotas bietes, tika atrastas pat uz Vezuva iznīcinātās Pompejas pilsētas sienām. Piemēram, senie romieši lapas mērcēja vīnā un garšoja ar pipariem.
Mūsdienās Šveices mangoldi pasniedz kā izsmalcinātu piedevu. Maskavas ēdināšanas iestādēs tas ir slikti pārstāvēts, un es vienmēr esmu ļoti priecīgs, ja ēdienkartē redzu ceptu pīles krūtiņu ar biešu lapām un pesto mērci, zupu ar saldo nosaukumu botvinya vai osetiešu saharajin pīrāgu ar galotnēm (tas ir smalki sagrieztu, sajauktu ar lielu daudzumu siera un ar šo pildītu khačapuri veidā plānu platu pīrāgu).
Diētas cienītāji arī ciena mangoldus - tie satur vairāk šķiedrvielu nekā skābenes, ūdenskreses vai spināti, bet tā šķiedra, kā teikts vienā svara zaudēšanas grāmatā, ir pirmajā vietā neitralizējošā efekta ziņā (mazāk kaloriju). Šveices mangoldu ēd tāpat kā spinātus: vai nu svaigus salātos, vai jebkurā sautētā vai vārītā veidā (sautējiet gan pats, gan kopā ar citiem dārzeņiem). Franči no tā gatavo sava veida pildītus kāpostus, Kaukāzā viņi gatavo apbrīnojamus phali, arābi to garšo ar rozīnēm un priežu riekstiem. Bet man vajadzētu mēģināt mērcēt to vīnā un garšot ar pipariem, kā jūs domājat?
Mēs, viņi un bietes
Mani ārzemju draugi - visi bez izņēmuma - zina vienu vārdu krievu valodā: "borščs". Tāpēc viņiem bietes ir vieni no produktiem, kas pārstāv mūsu gaumi uz pasaules skatuves: kopā ar biezpienu, melno maizi un melnajiem ikriem. Lai arī šis brīdis - kāpēc bietes tiek asociētas tieši ar krievu virtuvi - man joprojām nav saprotams. Galu galā bietes ir neparasti labas: gan pēc savdabīgās, bagātīgās saldās garšas, gan par to, ka tajās ir daudz vitamīnu - sākot no joda līdz nesen atklātajam U vitamīnam (palīdz izārstēt kuņģa čūlu). Zinātnieki pat apgalvo, ka bietes ir spēcīgāks afrodiziaks nekā austeres vai ingvers: tās satur vairāk bora, kas mūsu ķermenī provocē vēlmes hormonus.Ja mēs uzskatām, ka visi šie biešu ieguvumi mēdz saglabāties labāk nekā citos dārzeņos, it īpaši, ja pirmais sals uzņem augļus, kļūst nesaprotami, cik praktiski un veselībai draudzīgi ārzemnieki to var atstāt novārtā.
Labi: itāļi ir izdomājuši nemirstīgu vārīta, kubiņos sagrieztu biešu un kazas siera kombināciju. Izrādās, ka tas ir viens no izsmalcinātākajiem salātiem pasaulē - ja to papildus papildina ar olīveļļas, balzamiko etiķa, medus un priežu riekstu mērci. Bet itāļu valodā, tāpat kā citos Eiropas veikalos, jūs bieži neatrodat svaigi noplūktas bietes - arvien vairāk burkās, marinētas vai jau nomizotas vakuumā. Un viņa, tāpat kā kartupeļi, atrodas mizā, un tāpēc to ieteicams pagatavot nesālītā ūdenī "formas tērpā" un ar mugurkaulu. (Starp citu, jo plānāka biešu aste, jo tā ir nogatavinātāka.)
Piemēram, korejieši ar viņiem raksturīgo izsmalcinātību ēd ķimeņu novārījumā vārītas bietes, rīvētus mārrutkus ar sāli un cukuru (tad buljonu pārvērš par želeju). Un ir pilnīgi iespējams, ka tieši viņi ir atbildīgi par mērcēm, kas lieliski sader ar šo dārzeņu: piemēram, apelsīnu-citronu-ingveru, kas arī tiek garšots ar pipariem, cukuru, ābolu un medu. Tomēr, lai to izjustu, jums nav jābūt korejietim: biešu vienkāršību lieliski izbauda tādas garšas kā medus, ābols un citrons (it īpaši citronu sula palīdz saglabāt tās dinamisko krāsu).
Skandināvi, iespējams, agrāk nekā mēs, sāka apvienot bietes un siļķes: līdz šai dienai jebkuram ir jāuzskata salāti no rīvētām bietēm, sasmalcinātām siļķēm, marinētiem gurķiem, kartupeļiem, burkāniem, rīvētiem mārrutkiem un olām, kas garšoti ar majonēzi. maltīti.
Veģetārietis - neatkarīgi no tautības - nevar iztikt bez bietēm: to apvieno ar jebkādiem dārzeņiem (stiprinātiem rīta salātiem), ar sieru (hm, cep!), Ar žāvētiem augļiem un riekstiem, ar ķiplokiem, ar jogurts un biezpiens, ar rīsiem. Ne bez pēdējo līdzdalības viņi gatavo brīnišķīgas pildītas bietes: no vārītajiem augļiem izņem serdi un piepilda ar rīsu putraimi, aromatizētu ar ābolu gabaliņiem, sviestu un cukuru. Vai arī - bumbieris, tomāti un mārrutki. Tad visu pārlej ar krējumu un cep. (Bet, ja principi ļauj izmēģināt biešu un kraukšķīgu bekona kombināciju, neatņemiet jautrību ...)
Tomēr atgriezīsimies pie slāviem: borščs padarīja bietes slavenu visā pasaulē. Pārsteidzošākais "sarkanās" zupas vēsturē ir tas, ka tās variantu ir apmēram tikpat daudz, cik ir mājsaimnieču: man katrā ziņā nebija jāizmēģina divi vienādi boršči. Ir labi zināms fakts, ka tikai Ukrainā (lai gan boršts tiek uzskatīts par nacionālo ēdienu Krievijā, Baltkrievijā, Polijā, Rumānijā un Lietuvā, Ukrainu joprojām var saukt par autortiesību īpašnieku) apmēram četrdesmit šķirnes. Šajās četrdesmit receptēs ir desmitiem vienumu: zupas pamats, sastāvdaļas (no sēnēm un pupiņām līdz cukini un rāceņiem), dārzeņu sagriešanas metode (sloksnēs, kubiņos, šķēlēs, smalki, rupji, veseli), papildu sastāvdaļas, uz atsevišķas plāksnes - virtuļi, klimpas, pankūkas, prosa vai griķu biezputra ("šodien mēs esam apprecējuši boršču"). Un, iespējams, vissvarīgākais ir biešu dēšanas brīdis. Mūsu ģimenē tas notiek, kad visi pārējie dārzeņi jau ir nedaudz vārījušies: dārzeņu zupai pievieno bietes, sasmalcinātas un ceptas atsevišķi ar ķiplokiem un zaļumiem; vienā mirklī tas kļūst rubīnsarkans - un pārvēršas par boršču. Nedaudz vēlāk varat pievienot kāpostus un sasmalcinātus garšaugus.
Ārpus sezonas
Kā jūs zināt, lielākajā daļā ēdienu bietes tiek sūtītas gatavas. Tikmēr ne visi zina, ka bietes vinigretei, siļķēm "zem kažoka", salātus un sānu ēdienus labāk nevārīt, bet cept cepeškrāsnī: tad tā saglabā bagātīgāku krāsu un garšu, izrādās mazāk ūdeņaina un paliek ļoti noderīga . Arī šis process ir lēns - spītīgais dārzenis tiek cepts vismaz stundu. Neaizmirstiet to pārklāt ar foliju, lai samazinātu iztvaikošanu. Un, starp citu, tas būs garšīgāk, ja cep olīveļļā, sāli un piparus.
Un tad no šīs bietes var pagatavot jebko: no karpačo (divi no tā trikiem - sagriež plānās šķēlēs un pagatavo labu mērci), no eksotiskiem salātiem, kuros mūsu vienkāršais krievu sakņu dārzenis izklausās jaunā veidā kombinācijā ar greipfrūtu mīkstumu un , piemēram, avokado, uz biešu kartupeļu biezeni ar jēra kātu ar rozmarīnu vai pat desertu. Piemēram, tiek izgatavotas biešu kūkas: sarīvētās bietes sajauc ar krējumu, pievieno biezpienu, olas, žāvētus augļus un riekstus, pēc tam cep un pasniedz karstu ar saldā krējuma mērci. Ja esat slinks, tad varat cept bietes ar sieru, ķiplokiem un majonēzi - un pasniegt neparastu piedevu ar gaļu vai zivīm.
Mums joprojām jādzīvo un jādzīvo ar bietēm - galu galā tas neatstāj mums aukstā laika iestāšanos. Līdz tam septembrī pēdējās siltās dienas var svinēt ar aukstām zupām - iespējams, parasto biešu ēdienu. Biešu (khlodniku, biešu okroshkas, botvīnijas) vārīšana ir tikpat vienkārša kā bumbieru lobīšana, kas cepti vai vārīti ar galotnēm, sagriež gurķi, stāvu olu, redīsu, sakapā dilles, pārlej biešu buljonu (vai jogurtu), sāli, pievieno citrona sulu. Tie, kas vēlas, var bezgalīgi sarežģīt recepti, fermentējot biešu buljonu ar maizes kvass, pievienojot nātres un kvinoju, dažādus dārzeņus vai pat, kā Pokhlebkins iesaka, sarkanās zivis. Kopumā, tāpat kā visos citos gadījumos, jūs varat fantazēt bezgalīgi, atstājot vienīgo sastāvdaļu nemainīgu. Galu galā noņemiet bietes no jebkura no iepriekš minētajiem ēdieniem - un no tā pilnīgi nekas neiznāks.